Mind your steps – Week van de circulaire economie deel 1

Het is de week van de circulaire economie. Een week waarin overal bijeenkomsten, kennissessies en berichten over dit proces te vinden zijn. Ik zeg bewust proces, omdat dat juist is waar we het over hebben. Het is niet te vatten in een simpel woord of een andere manier van werken. Het is een proces voor zowel onze producten, als onze manier van denken. En dat proces zal ik deze week voor je, in 5 verschillende stukken uiteenzetten. Vandaag stap 1, de meest overgeslagen stap.

Stap 1 (van 5)
Bij circulaire economie denken we vaak aan het hergebruiken van computers. Of beter gezegd, aan het hergebruiken van grondstoffen. De circulaire economie is dan ook een manier van grondstofverbruik waarin afval niet meer bestaat. Dit doen we door grondstoffen op de juiste manier te gebruiken zodat we ze weer optimaal kunnen hergebruiken en waarin afval weer de grondstof is voor nieuwe producten.

Maar als we daar goed over nadenken dan mist er vaak een belangrijke stap in dit proces. Namelijk de stap van niet gebruiken. In het R-model (een veelgebruikte vorm voor circulariteit) heet deze stap REFUSE. Het weigeren om iets te gebruiken dat niet nodig is.

Nu kan ik meteen beginnen met het moeilijkste aan deze stap. Bedrijven zijn er namelijk bij gebaat om producten te verkopen. Ze zijn een onderdeel van de economie en bijna elk bedrijf is ingericht om producten (of diensten) te verkopen. Maar iets niet doen betekent dan dat je ook geen producten verkoopt. Maar hier zijn een aantal vernieuwende concepten voor te bedenken die een andere kijk op dit principe hebben.

Daar waar we geen afval creëren door geen onnodige producten te verkopen hoeven we deze ook niet te recyclen. Als je het niet nodig hebt, koop het dan niet. We spraken ook ooit weleens over ‘voorkomen is beter dan genezen’. Helaas zit de huidige, lineaire economie nog vol met bedrijven die liever genezen, omdat het verdienmodel daarvan een stuk beter is. Wij doen liever aan een professioneel potje ‘omdenken’. Hoe zorgen wij voor onze klanten, onze wereld en onszelf, zodat we allemaal een duurzame toekomst hebben. Twee voorbeelden zal ik toelichten:

As a Service
Producten kan je verkopen, maar ook verhuren of leasen. En een vernieuwende vorm daarvan is ‘As-a-service’. Hierin worden producten als dienst aangeboden. In het geval van IT zoals wij dat als Vitasys verkopen, koop je dus geen computer, maar Device-as-a-service (DAAS). Hierin wordt je geen eigenaar van het product, maar betaal je enkel voor de prestatie van het product. De leverancier levert de dienst waarmee jij je werk kunt doen.

Dit heeft een voordeel aan alle kanten. Ten eerste betaal je enkel voor dat wat je nodig hebt. En heb je het niet meer nodig, dan lever je het in. Ten tweede ligt de aansprakelijkheid voor het product bij de leverancier van de dienst. Daarmee loop je dus veel minder risico. Ten derde is de leverancier er bij gebaat om een betrouwbaar product te leveren dat lang meegaat, goed te repareren is en waarin minder risico zit. En deze producten zijn een duurzaam alternatief, omdat ook de restwaarde van een duurzaam product vaak vele malen hoger ligt.

Dus lagere kosten, minder risico en een duurzaam product. Bij Vitasys zijn we sinds kort begonnen met deze dienst en we merken dat we daardoor zelf anders naar producten kijken. Ook merken we dat we daarin enkel producten leveren die echt nodig zijn. Onnodige producten krijgen we namelijk terug bij ons. Het is dus een onderdeel van het duurzame verdienmodel om Refuse toe te passen, omdat niet leveren ons minder kost dan wel leveren en het dus beter is voor onze klanten, het milieu en we daarbij een incentive hebben om anders naar producten te kijken, als dienst.

Duurzaam beheer
We kunnen er dus voor kiezen om onze producten als dienst te leveren, maar ook ‘duurzaamheid’ zelf is een dienst. Bedrijven kiezen voor ons vanwege de service die we verlenen en hoe goed we onze klant kennen. Daarnaast kiezen we bewust voor een koploperrol en investeren we veel in innovatie en duurzaamheid. De kennis die we daarbij hebben gekregen over bv het gebruik van hardware door gebruikers levert ons inzichten op die we weer voor onze klanten in kunnen zetten. Daarin zijn wij heel goed in staat om te bepalen wat wel en wat niet nodig is. En daar waar iets niet nodig is, heeft het geen nut om onnodig afval te produceren. En daar waar we dingen doen die geen nut hebben, kunnen wij onszelf niet als maatschappelijk verantwoord bedrijf zien. Waarde oftewel nut toevoegen is namelijk juist onze kracht.

Heeft onze klant een computer niet nodig dan gaan we niet klakkeloos over tot verkoop. Kan het anders, met minder of met niets, dan helpen we ook daar onze klanten mee. Dit duurzame beheer is een standaard in onze dienstverlening. Het levert onze klant meer op aan waarde, het kost de aarde minder aan onnodige grondstoffen en het is voor ons niet meer dan normaal om niet te leveren waar geen behoefte aan is. En ook daar hebben we nieuwe, innovatieve modellen voor.

Refuse
Liever geen onnodig afval, liever geen acties die waarde vernietigen en liever geen producten die geen waarde toevoegen. Dat zijn belangrijke onderdelen waar we dagelijks mee bezig zijn en nog maar een klein onderdeel van onze duurzame dienstverlening. Morgen schrijf ik over de volgende stap, verminderen, ofwel REDUCE.

Wilt u weten hoe wij uw bedrijf duurzaam kunnen versterken, hoe wij duurzaamheid in ons eigen bedrijf toepassen en hoe wij als duurzame koploper kijken naar de toekomst van ICT? Neem gerust contact op voor een kop koffie en dan vertellen we u graag meer over.

 

Danny Verdonk
Sustainable Developement Manager
Tel 0228 594 080 mobiel 06 514 97 444
dverdonk@vitasys.nl