Supporttip 9: Wat is Smishing?

Onze servicedesk staat uiteraard voor je klaar om alle vragen te beantwoorden. Maar ook preventief helpen we onze eindgebruikers graag op weg. Deze keer een tip over Smishing. Wat dat is en wat je eraan kunt doen, lees je hieronder.

Bijna iedereen heeft weleens phishing-fraude in zijn (SPAM) e-mailbox. Bijvoorbeeld een gek e-mailadres dat beweert uw bank te zijn en dat vraagt om accountinformatie, sofinummers of creditcardgegevens om te verifiëren. Dit is inmiddels zo’n bekend fenomeen dat er steeds minder mensen intrappen.

Wat nog niet zo bekend is, is Smishing. Toch worden ook op deze manier al vele slachtoffers gemaakt. “Smishing” is de sms-versie van phishing. In plaats van een spam e-mail ontvangt je een spam sms op je smartphone. In feite werkt dit hetzelfde. Als je op de link uit het smsje klikt, belandt je op een nepsite, een phishing-site. Deze site belooft een frauduleuze ‘gratis beloning’ of je kunt hier jouw betaalpas vervangen voor een nieuwe. De site vraagt om jouw creditcardgegevens voor verzendkosten of om je rekeningnummer en PIN-code.

Reageer nooit op dergelijke sms-berichten en klik niet op de links in het bericht. Neem bij twijfel altijd contact op met de organisatie die genoemd staat in het sms-bericht. Alleen zij kunnen aangeven of dit een wel of niet terecht verstuurd bericht is. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat creditcardmaatschappijen en banken nooit op deze wijze naar uw gegevens vragen.

Voor meer informatie kun je contact zoeken met onze Servicedesk.