Ondersteuning bij subsidieregeling onderwijs

Zoals wellicht bekend, is door onderwijsinstellingen vanaf 2 juni de Subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs 2020-2021 aan te vragen. Wij brengen u graag op de hoogte van de inhoud van deze regeling en wat wij hierin voor u kunnen betekenen. Onderstaand een korte samenvatting. Voor een volledig overzicht, verwijzen wij u graag naar dit document.

Doel van de regeling

Opzetten van inhaal- en ondersteuningsprogramma’s om leerlingen en deelnemers extra ondersteuning te bieden vanwege leer- en ontwikkelachterstanden of studievertraging, veroorzaakt door de sluiting van scholen of instellingen als gevolg van de uitbraak van COVID-19.

Wat kan Vitasys hierin betekenen?

– De begeleiding van de aanvraag en vervolgens het schrijven van het projectplan en de uiteindelijke verantwoording is erg belangrijk. Hierin ontzorgen wij u. Met uw input, kunnen wij de subsidie aanvraag voor u schrijven. Dit is volledig op no cure-no pay basis.

– Vernieuwende technologie is uitermate geschikt voor een aanvullend lesprogramma en hierin kan Vitasys u op weg helpen met zowel de aanschaf van de apparatuur als de begeleiding van de docenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:

  • Robotica. Het leren programmeren met behulp van een robot is niet alleen leuk, maar levert een grote bijdrage aan het ontwikkelen van het probleemoplossend vermogen.
  • Virtual Reality is een hele waardevolle toepassing voor het onderwijs. Mensen onthouden 10% van wat ze lezen, 20% van wat ze horen en zien, 75% van wat ze ervaren en 90% van zelf doen. Deze cijfers tonen aan hoe waardevol VR voor het onderwijs kan zijn, want een les in VR is een ervaring die je de rest van je leven bijblijft. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van de Google Expeditions kist waarmee leerlingen een eigen ‘virtuele vakantie’ kunnen maken, maar ook ruim 1.000 virtuele uitstapjes kunnen maken zonder het klaslokaal te hoeven verlaten. Van een bezoekje aan Schiphol tot een reis naar het Oude Egypte of zelfs een bezoekje aan het Marsoppervlak, het is allemaal mogelijk. Deze leskist is zeer geschikt om samenwerken en alle bijbehorende executieve functies verder te ontwikkelen. Iets wat in de COVID-19 periode wellicht is ondergesneeuwd omdat samenkomen niet mogelijk was.
  • 3D-Printing is een technologie waar de leerlingen in de toekomst veel mee in aanraking gaan komen, maar die wel de nodige vaardigheid en kennis vraagt. Daarnaast doet het onder andere een beroep op samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit en kritisch denken. Zo is het goed in te zetten om in groepsverband een real life probleem of uitdaging te lijf te gaan. Wat te denken van het ontwerpen en 3D-printen van gezichtsmaskers?

– Een inhaal- en ondersteuningsprogramma is een breed begrip. Onderdeel van het lesprogramma kan zijn dat er hardware benodigd is om leerlingen beter te kunnen begeleiden bijvoorbeeld. Dit kunnen digitale schoolborden zijn, maar ook bijvoorbeeld laptops/Chromebooks en bijbehorende software. Uiteraard kunnen wij u helpen hier een passend aanbod voor samen te stellen.

De volgende stap

Heeft u interesse in bovenstaande of heeft u aanvullende vragen? Neem contact op met Patricia Mollet via 06-4241 6382 of via patricia@vitasys.nl.