(O)V-Reizen Game virtual reality

Reizen met het openbaar vervoer is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor mensen met een licht verstandelijke beperking of een psychosociale stoornis zoals bijvoorbeeld autisme, kan dit een flinke uitdaging zijn. Een grote hoeveelheid prikkels en onverwachte situaties, zorgen ervoor dat deze doelgroep het openbaar vervoer vaak links laat liggen. Zonde! Het zou ze namelijk veel vrijheid op kunnen leveren.

Naar aanleiding van een idee van Joke de Haan, Docente Omgangskunde en Gedragsspecialist in het voortgezet speciaal onderwijs, ontwikkelen wij de (O)V-Reizen Game.

Doelgroep

Deze game is in eerste instantie ontwikkeld voor personen met een Licht Verstandelijke Beperking of met een psychosociale problematiek als Autisme of ADHD. Met name voor de leeftijdsgroep van 12-40 jaar.

In de praktijk is de groep personen die profijt van de game heeft echter vele malen groter. Het betreft iedereen die reizen met het openbaar vervoer lastig vindt. Van statushouders tot een VMBO-leerling die doorstroomt naar het MBO in een andere stad en alles daartussen in.

Wat bereik je met de (O)V-Reizen game?

  • In diverse scenario’s leer je stap voor stap de benodigde handelingen om te reizen met het openbaar vervoer, denk hierbij bijv. aan het opladen van een OV-Chipkaart of het in- en uitchecken bij poortjes
  • Door het ervaren van reizen met het openbaar vervoer in een veilige omgeving, groeit het vertrouwen om hier zelfstandig gebruik van te kunnen maken in de praktijk.
  • Om te kunnen reizen, heb je executieve functies als vasthouden van aandacht en plannen nodig. Het spelen van de (O)V-Reizen game, levert een bijdrage aan de ontwikkeling van deze skills
  • Je leert om te gaan met onverwachte situaties die voor komen in het openbaar vervoer. Denk hierbij aan vertragingen of uitval van treinen en bussen. Ook sociaal-emotionele uitdagingen, komen in de game voor.

Inzet van de (O)V-Reizen Game

Voor de (O)V-Reizen game maken we gebruik van de nieuwste technologie. De game is speciaal ontwikkeld voor de HTC Vive Focus 3 VR-bril. Met draadloze vrijheid, ergonomisch draagcomfort en genoeg rekenkracht voor gecombineerde 5k-resolutie, zorgt deze bril voor de optimale spelbeleving.

Voor deze compacte oplossing is naast de bril alleen de game zelf benodigd. Wij bieden hierbij een training op locatie volgens het train-de-trainer principe, zodat de begeleiders op de locatie zelfstandig de deelnemers kunnen begeleiden. Tevens leren zij de voortgang te monitoren met behulp van het wetenschappelijk instrument de Skillsmeter.

Ontwikkeling

Het idee van de game is geboren uit idealistisch oogpunt en is ontwikkeld door deskundigen op zowel didactisch als technisch vlak. Ook zijn de grote OV-bedrijven van Nederland hierin betrokken.

Meer info over de game vind u hier. Wilt u meer weten over hoe deze game ook op uw locatie ingezet kan worden?

Stuur ons dan een e-mail.