Mind your steps – Week van de circulaire economie deel 4

Het is de week van de circulaire economie. Een week waarin overal bijeenkomsten, kennissessies en berichten over dit proces te vinden zijn. Ik zeg bewust proces, omdat dat juist is waar we het over hebben. Het is niet te vatten in een simpel woord of een andere manier van werken. Het is een proces voor zowel onze producten, als onze manier van denken. En dat proces zal ik deze week voor je, in 5 verschillende stukken uiteenzetten. Vandaag stap 4, reparatie.

Stap 4 (van 5)
Duurzaamheid en circulaire economie zitten vaak niet in het product, maar in de manier hoe we daar mee omgaan. In mijn vorige bijdrage ging het vooral om het hergebruiken van materialen. Een duurzame keuze, want door langer gebruik hoeft er minder nieuw geproduceerd te worden. Maar om iets langer te kunnen gebruiken is het soms raadzaam om het iets op te knappen of te repareren. En repareren is bij veel modellen vaak goed mogelijk.

Nu is het zo dat niet elk model computer makkelijk gerepareerd kan worden. Bij de keuze voor nieuwe hardware is het dan ook verstandig om dit mee te wegen in de besluitvorming. Het is namelijk niet enkel een duurzame keuze omdat producten langer gebruikt kunnen worden, maar het is financieel vaak ook aantrekkelijk.

Duurzame keuzes
Bij aanschaf van hardware moet deze in eerste instantie voldoen aan de eisen van de gebruiker. Deze eisen laat ik altijd graag bij de IT-managers, technici en gebruikers zelf. Maar daarbij kunnen nog meer keuzes gemaakt worden. Duurzame keuzes. Hiervoor kunnen we een vrij ongebruikelijk woord hanteren: repareerbaarheid.

Er zijn (helaas) nog steeds modellen verkrijgbaar die onderdelen verlijmd hebben. Het repareren hiervan kost veel tijd en is onnodig duur. Bij de keuze voor nieuwe hardware is het verstandig om te kiezen voor de best repareerbare apparatuur. Dat klinkt makkelijk, maar is in de praktijk moeilijk, omdat er weinig mogelijkheden zijn om deze ‘repareerbaarheid’ te meten.

Deze repareerbaarheid hangt vaak samen met de bereikbaarheid van de binnenkant. Zijn er makkelijk bereikbare schroefjes, is hij demontabel en zijn er geen onderdelen verlijmd. Hoe makkelijker te bereiken onderdelen, hoe makkelijker te repareren apparatuur.

Niet elke hardware leverancier heeft een eigen service- en repaircenter. Bij meer gespecialiseerde bedrijven werken technici die gecertificeerd zijn om namens fabrikanten reparaties te doen. Deze bedrijven, waaronder ook Vitasys, zijn goed in staat om vooraf met u te bepalen hoe makkelijk een apparaat te repareren is. Mijn advies: Laat u goed voorlichten.

Comptabiliteit in Upgraden
Repareren van dingen die stuk zijn verlengt op een makkelijke en financieel aantrekkelijke wijze de levensduur en zijn een bewuste duurzame keuze. Daarnaast zijn er nog meer opties welke het verlengen van de levensduur ten goede komen.

De comptabiliteit van een apparaat geeft aan hoe makkelijk er materialen beschikbaar zijn voor herstel. Kijkend naar sommige modellen is de beschikbaarheid van materialen om te herstellen soms zeer beperkt. Vaak kan dit opgelost worden met alternatieve merken. A-merken, welke bijvoorbeeld beeldschermen leveren voor Chromebooks, zijn gewoon voor handen en maken het makkelijker om zelf relatief dure reparaties rendabel te maken. Specialisten zijn vaak in staat om zelfs complexere reparaties uit te voeren, zoals het vervangen van hele beeldschermen, mits er vooraf goede reservecomponenten beschikbaar zijn.

Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid tot upgraden. Meer geheugen, een snellere processor of zelfs een ander beeldscherm. Upgraden verlengt de levensduur, omdat de prestaties van het apparaat blijven voldoen aan de wens. Ook hierbij geldt dat de mogelijkheid om te upgraden afhankelijk is van de constructie van het apparaat.

REPAIR
Repareren loont vaak meer dan gedacht wordt. Daarbij is het belangrijk om voor aanschaf na te denken over de comptabiliteit, mogelijkheden tot upgraden en bereikbaarheid van onderdelen. Laat u adviseren en stel kritische vragen. Duurzame leveranciers zoals Vitasys hebben al nagedacht over deze mogelijkheden en kunnen u hierin goed adviseren.

Is er nou echt geen mogelijkheid meer om te repareren, her te gebruiken of te upgraden? Dan zijn we echt genoodzaakt – ja, zelfs de duurzame bedrijven – om de afgeschreven apparatuur weg te gooien. Door de eerste 4 stappen weten we in ieder geval dat we niets onnodig weggooien en er alles aan gedaan is om afval (zo lang mogelijk) te voorkomen. Maar het afval dat ontstaat, dat hoort op de juiste plek. En ik kan u alvast verraden, dat is niet in Afrika waar het verbrand wordt om goud eruit te halen. Morgen zal ik hierop verder ingaan en het thema recycling uitdiepen.

Wilt u weten wat wij nog meer als mogelijkheden zien? Wil u een gesprek over duurzaamheid in uw eigen organisatie? Ik kom graag een keer langs om van gedachten te wisselen.

Danny Verdonk
Sustainable Developement Manager
Tel 0228 594 080 mobiel 06 51497444
dverdonk@vitasys.nl