Het belang van training bij innovaties

Voor de leerlingen van vandaag is het van belang dat zij 21ste eeuwse vaardigheden meekrijgen voor de samenleving van morgen. Van alle huidige banen zal 45% geautomatiseerd worden. Elke baan die routinetaken bevat zoals werken aan de lopende band, magazijnmedewerker, maar ook advocaat of bankier zijn banen die grotendeels zullen verdwijnen. 

Scholen zijn, mede daarom, flink aan het innoveren en schaffen innovaties als 3D printers, geavanceerde digitale schoolborden en robots aan. Vaak komt er specifieke kennis bij kijken om met deze innovaties vertrouwd te raken en er les in te kunnen geven. Want hoewel jongeren snel door hebben hoe je een robot kan programmeren, kan het toch zijn dat ze op een gegeven moment begeleiding en ondersteuning nodig hebben om problemen op te lossen. Dan is het prettig als je als leraar voldoende kennis hebt van de materie waarmee je de leerling kan begeleiden. 

Dit is de reden dat Vitasys niet alleen innovatieve producten levert, maar ook begeleiding en training biedt aan leraren. Wij vinden het belangrijk dat de producten daadwerkelijk gebruikt worden en niet na een paar maanden in een kast verdwijnen. Wij hebben jarenlang kennis en ervaring opgebouwd met de producten die we verkopen en werken graag samen met scholen, zodat deze effectief toegepast worden in het curriculum. 

Neem bijvoorbeeld 3D printing. Een voorspelling van fabrikanten is dat over 20 jaar 50% van het gehele productieproces 3D geprint zal worden. Zo kunnen producten volledig gepersonaliseerd gaan worden. Onderdelen hoeven niet langer elders geproduceerd en verscheept te worden, maar worden ter plekke geprint.  Bovendien is 3D printen toe te passen in alle denkbare industrieën. Woningen, auto-onderdelen en zelfs voedsel zal 3D geprint worden. Vitasys biedt trainingen en lesmateriaal dat o.a. uitlegt hoe 3D printen werkt, wat de mogelijkheden en beperkingen zijn, maar ook hoe je zelf 3D objecten kan ontwerpen. 

Waar moet je rekening mee houden als je een ontwerp maakt, om het object voldoende stevigheid te geven voor het doel. Het leuke is dat we met leraren en leerlingen gebruiksvoorwerpen kunnen ontwerpen die daadwerkelijk een doel dienen. Zoals een hulpmiddel waarmee mensen die minder kracht in hun handen hebben, zelfstandig een pot kunnen openen.  

Robots
Of het nu gaat om robot-stofzuigers, zelfrijdende auto’s, of robots die orders picken in een pakhuis, robots worden aangestuurd door software. 

Deze software wordt geschreven in een programmeertaal zoals Java, Python, C++, Lua of één van de vele andere talen. Er is op de arbeidsmarkt dan ook veel vraag naar programmeurs die één of meerdere talen onder de knie hebben. 

Als je net begint met het leren van een programmeertaal begrijp je er, net als bij elke vreemde taal, maar weinig van. 

Door middel van blockly, wordt dit programmeren een stuk duidelijker, inzichtelijker en intuïtiever. 

In deze afbeelding zie je hoe je een Fable robot met behulp van Blockly kan programmeren. 

In het grijze venster rechts, zie je hoe de blokken zich vertalen naar de daadwerkelijke programmeertaal, Python. Na een tijdje ga je de logica van Python in het rechtervenster herkennen en kun je wisselen naar volledig programmeren in Python. Ook hier kan Vitasys zowel leraar als leerling begeleiden en trainen en leveren we de robot met Nederlandstalig lesmateriaal. 

Bovenstaande zijn slechts enkele voorbeelden van de mogelijke trainingen. Bij het inzetten van een techlab of medialab op school is het bijvoorbeeld ook mogelijk om het gehele lab te ondersteunen met een serie van trainingen over diverse onderwerpen 

Behoefte aan een training of benieuwd naar de verdere mogelijkheden? Neem contact met ons op via 0228-594 080 of mail naar educatie@vitasys.nl