De digitale groeistuip van het Trinitas College

Jan Smit, hoofd ICT over digitaal onderwijs op een grote scholengemeenschap
Een fiks, modern gebouw aan de rand van Heerhugowaard. De schooljeugd zwermt in en uit, als bijen in een ruim bemeten bijenkorf. Aan de gevel een enorm digitaal bord met wisselende berichten: “Je bent een spiegel van je gedachten,” leest uw redacteur. Op bezoek bij een van de twee locaties van het Trinitas College in Heerhugowaard. De vraag: hoe ondersteun je de ontwikkeling van digitaal onderwijs op een school met zo’n 3600 leerlingen? Het antwoord komt van ICT-hoofd Jan Smit. “Heerhugowaard is een groeigemeente,” vertelt de heer Smit. De afgelopen tien jaar zijn er bijna 1000 leerlingen bijgekomen. Van een lintdorp groeide Heerhugowaard naar een gemeente met ruim 50.000 inwoners.”

Geen vijf minuten zonder ICT
“Dat lampjesbord aan de gevel? Ja, dat is wel grappig; leerlingen mogen zelf spreuken en andere mededelingen aanleveren, die op dit bord worden vertoond. Dat geeft natuurlijk al een beetje aan dat wij oog hebben voor digitale techniek. Maar dat is niet altijd zo geweest. Ik ben dan wel hoofd ICT, in een team van tien collega’s, maar het is nog niet eens zo lang geleden dat ICT op school iets was wat de amanuensis of technisch onderwijs assistent (TOA) er maar bij moest doen. 15 jaar geleden stonden er twee servers, nu staan er 30.” Het Trinitas College bestaat uit twee vestigingen: het Han Fortmann gymnasium, (tweetalig) atheneum en havo en de Johannes Bosco voor vmbo. Een school met een duidelijke visie op modern en dus digitaal onderwijs, aldus de heer Smit. Maar hoe vertaal je die visie naar de praktijk? “Omdat wij onderwijs bieden van vwo tot praktijkgericht vmbo, hebben we een zeer gemêleerde doelgroep. Bovendien zijn we een behoorlijk grote school. Daar kan je niet van de een op andere dag even de switch maken naar digitaal onderwijs.” Digitale pilot onder 600 leerlingen “Twee jaar geleden besloten we een pilot op te starten door 600 Windows notebooks te verdelen onder een aantal havo- en vmbo-klassen. Ons doel: onderzoeken hoe het gebruik van notebooks verrijkend zou kunnen zijn voor het onderwijs en ontdekken hoe deze manier van werken de leerlingen en de leraren zou bevallen. Uiteraard in nauw overleg met de ouders en leerlingen – én nadat we de docenten uitgebreid hebben voorzien van instructies. Overigens hebben we bewust gekozen voor een pilot met tweedejaars havo- en tweede- en derdejaars vmbo-scholieren. Brugklassers kunnen nog van richting veranderen en met examenklassen wilden we per se geen risico lopen. Ook hebben wij ervoor gezorgd dat de resultaten van de gebruikers konden worden getoetst aan die van de niet-gebruikers, de parallelgroep “Het resultaat na twee jaar? Bemoedigend. Al viel ons wel op dat veel leerlingen ontzettend slordig met hun notebooks omspringen. We hadden een deal gesloten met leverancier Vitasys, waarbij de ouders maximaal € 60 schade hoefden te betalen. Maar al te vaak hebben ouders daadwerkelijk naar de portemonnee moeten grijpen, helaas.”

Schoolprestaties
“Wat de schoolresultaten betreft zijn we tevreden. Natuurlijk, alles hangt af van de motivatie van de leerlingen en vaardigheid van docenten om de notebooks in het onderwijs te gebruiken, maar beide zijn prima. We hebben veel gemak van de ELO ‘It’s learning’ (elektronische leeromgeving – red.) die wij gebruiken. Die biedt leraren de mogelijkheid om leerlingen op verschillende manieren te ondersteunen. Voor leerlingen is deze ELO ook handig, omdat ze er veel lesmateriaal kunnen vinden. Het is bovendien een heel slim systeem; het controleert direct of en in welke mate een werkstuk ‘overgenomen’ is. Je komt niet meer weg met plagiaat.” “Dit is het derde jaar van de pilot. Nu zetten we alle resultaten op een rij, om in het vroege voorjaar een beslissing te nemen. Tablet of notebook, bijvoorbeeld. Zelf zou ik kiezen voor een notebook, omdat die meer mogelijkheden biedt voor het maken van werkstukken. Wat wij in elk geval niet willen, is beide. Teveel verschillende devices zouden de docent tot een soort systeembeheerder maken en dat willen we natuurlijk niet. Wat het ook wordt; wij willen het eigenaarschap straks wel graag bij de leerling zelf leggen. En daarmee de verantwoordelijkheid, zodat je er als leerling ook een beetje zuinig mee omgaat.”

Microsoft Office 365

Vitasys biedt met Microsoft Office 365 voor Onderwijs dé oplossing voor dit dilemma: een Cloud omgeving met toegevoegde waarde, gebaseerd op de voor uw docenten vertrouwde Office-toepassingen. En net als u, werkt Office 365 overal en op elk Android-, iOS- of Windows-apparaat.

Lees hier meer >>

Steeds meer fabrikanten maken digitale producten voor het onderwijs. De prijs van een notebook is een belangrijke afweging in het inkoopproces. Maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit en levensduur van een device.

Vitasys werkt al jaren met de beste fabrikanten en kent de eisen die aan hardware gesteld worden door het onderwijs. Door onze kennis te delen met de fabrikant, zijn wij in staat concurrerende prijzen te hanteren voor uw specifieke hardware.

Casemanager Alex

‘Het onderwijs is volop in beweging. Als Google for Education Partner is Vitasys gespecialiseerd in digitale totaal oplossingen voor het onderwijs. Wij blijven voortdurend alert op de nieuwste ontwikkelingen.’

Contact opnemen Meer over Alex Burggraaf