Van een statisch schoolbord naar een digibord

Sjef Senster Directeur basisschool als IT-specialist

Tientallen dozen met servers, laptops en routers staan dicht opeengepakt in een kantoor van Educanet. Directeur Sjef Senster wijst naar de voorraad. “Allemaal door Vitasys geleverd. Daar kom ik negen van de tien keer op uit als ik nieuw materiaal nodig heb voor mijn scholen.” Senster is de aangewezen man om over te brengen wat digitaal onderwijs inhoudt, ook voor de toekomst.

Met ‘mijn scholen’ bedoelt Sjef Senster de 19 basisscholen in de Kop van Noord-Holland die gezamenlijk de stichting Sarkon vormen. Senster is weliswaar in dienst van Sarkon, maar niet langer als directeur van een van die scholen. Vijf jaar geleden zwaaide hij af om vervolgens Educanet te gaan leiden, het dochterbedrijf van Sarkon dat de volledige IT-dienstverlening verzorgt bij de aangesloten scholen. “Voorheen waren de ouders mijn klanten, nu mijn collega’s.”

Internet als nutsmiddel
Jaren geleden vormde de introductie van de eerste digiborden de grootste uitdaging. Wij moesten de leerkrachten immers trainen in het omgaan met deze Smartboards. Van een statisch schoolbord naar de talloze mogelijkheden van een digibord, vraagt om de nodige uitleg en support. Aanvankelijk werden we getraind door een medewerker van Smart, maar later besloten we trainers in de eigen gelederen te zoeken. 
Ik werk nu 37 jaar in het onderwijs en ik ben ervan overtuigd dat digitaal leren onvermijdelijk is. Het internet wordt langzamerhand een nutsmiddel, net als gas, water en licht. Tegelijkertijd is ICT een middel, geen doel op zich. Het is een manier om kinderen het onderwijs te geven dat bij ze past. Het traditionele, klassikale onderwijs verandert weliswaar, maar de basis verandert niet: het aanbieden van de juiste kennis. Digiborden en webbased lespakketten bieden kinderen de kans om kennis gemakkelijk en visueel tot zich te nemen. Je kunt nog steeds klassikaal lesgeven, maar na de instructie ook nog even een clubje apart nemen, om via het digibord de stof eventueel nog een keertje extra uit te leggen. Die dynamiek kan ICT in het onderwijs brengen. Maar het blijft een middel. Kinderen kunnen nog net zo ademloos als vroeger aan de lippen hangen van een leraar die een mooi of spannend verhaal vertelt. Dat verandert nooit.”

Digitale schoolborden BLA BLA

De keuze voor een bepaald merk of type digitaal schoolbord kan nogal een impact hebben op uw organisatie. Om het optimale resultaat uit het digitale schoolbord te halen, zullen de gebruikers waarschijnlijk getraind moeten worden in het gebruik van het digitale schoolbord en de aanverwante software.

Bekijk SMART, Google Jamboard of CTOUCH

Casemanager Michael

Wij adviseren u graag over de beste automatiseringsoplossingen voor uw school of onderwijsinstelling. Voordat we aan de slag gaan, luisteren we eerst goed naar uw specifieke wensen en behoeften. Dan pas komen we met een passende oplossing.

Contact opnemen Meer over Michael de Vries